Wachtwoorden zijn gereset! Klik op "wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Problemen: info@audi-a2.nl

EGR schoonmaken met 5in1 spuitbus

Howto's en handleidingen
Gebruikersavatar
koop9
Posting Freak
Berichten: 1243
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Motortype: -

21 okt 2017, 19:58

De EGR van de 1400 benzine gaan eigenlijk nooit verstoppen.
Wel de aansluiting onder de gasklep waar het pijpje van EGR naar inlaatspruitstuk naar toe loopt, je hebt dan ¨uitlaatgas terugvoer doorlaat te klein¨ als storing en dan moet je de gasklep er af halen en dan de 2 boutje van de pijp loshalen onder de gasklep dan kun je de aluminium plaat onder de gasklep er af halen dan zul je zien dat dat gaatje dicht gekoekt is.... even een los boortje 8 met de hand er doorheen halen en probleem opgelost, wel nieuwe gasklep pakking monteren en gasklep meteen even reinigen en basisafstelling ven gasklep en EGR uitvoeren.
Gebruikersavatar
stefan74
Senior Member
Berichten: 423
Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
Motortype: -

22 okt 2017, 00:20

<a rel="nofollow" target="_blank">koop9</a> schreef:
De EGR van de 1400 benzine gaan eigenlijk nooit verstoppen.
Wel de aansluiting onder de gasklep waar het pijpje van EGR naar inlaatspruitstuk naar toe loopt, je hebt dan ¨uitlaatgas terugvoer doorlaat te klein¨ als storing en dan moet je de gasklep er af halen en dan de 2 boutje van de pijp loshalen onder de gasklep dan kun je de aluminium plaat onder de gasklep er af halen dan zul je zien dat dat gaatje dicht gekoekt is.... even een los boortje 8 met de hand er doorheen halen en probleem opgelost, wel nieuwe gasklep pakking monteren en gasklep meteen even reinigen en basisafstelling ven gasklep en EGR uitvoeren.

Rijd nu alweer 235.000 km met de originele verroeste, bijna 17 jaar oude EGR klep.
Toen ik de mijne kocht in 2013 had ik de eerste paar maanden een paar keer foutmelding P0401, Durchsatz zu klein en 1x P0402 & P0403.
Niks mee gedaan, auto liep daarna weer goed, gereset en mee doorgereden.
Heb nog wel een paar keer per jaar dat ie warm stationair , uit het niets begint te schudden en wil afslaan. Als ik dan een beetje gas geef is het weer weg.Geeft ook geen foutmelding.
Gelukkig zijn dit zeer sporadische incidentjes waar ik goed mee kan leven. We zijn ondertussen alweer bijna 70.000 km verder, zonder foutmeldingen. Het inleren van de klep en het bestellen van een nieuwe pakking hebben me tot nu toe weerhouden om het gasklephuis er af te halen voor een reiniging.
Nou hoorde ik dat er een manier is om zonder VAGCOM de klep in te leren? door de auto een tijdje op het contact te zetten zonder te starten? of is dat een broodje aap verhaal. (schijnbaar kun je zelfs de klep horen bewegen)
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Senior Member
Berichten: 662
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Motortype: -

22 okt 2017, 10:09

Gasklephuis inleren is geen enkel probleem zonder VCDS - zie bijlage - zo heb ik het ook gedaan bij mijn vorige A2 met AUA motor.
Ron47
Member
Berichten: 246
Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:18
Motortype: -

22 okt 2017, 10:18

Merkwaardig verhaal. Wat heeft het ontgrendelen van de originele radio hier nu mee te maken ?
Gewoon vagcom doen ivm met het inleren van de EGR klep.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Senior Member
Berichten: 662
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Motortype: -

22 okt 2017, 10:23

Ja, dat puntje van de radio kun je negeren (is bij originele radio's meestal niet nodig), maar verder is dit een goed werkende procedure en dus nuttig voor mensen zonder VCDS (en die zijn er nog steeds  :o )
Als je VCDS hebt, is die procedure (aan het eind van deze bijlage beschreven) veel sneller.
Gebruikersavatar
jaapje
Junior Member
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Motortype: -

22 okt 2017, 22:36

Bedankt peter voor het drosselklappe anlernen zonder VCDS!
gelijk maar even opgeslagen voor noodgeval!
is dit ook nodig als voor langer dan 1/2 uur de boordspanning er af geweest is?
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Senior Member
Berichten: 662
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Motortype: -

23 okt 2017, 15:49

Dat lijkt me niet - ik heb wel eens de dynamo vervangen en toen is de accu zeker een uur losgekoppeld geweest. Na weer aansluiten van de accu was inleren niet nodig.
Plaats reactie