Wachtwoorden zijn gereset! Klik op "wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Problemen: info@audi-a2.nl

(........) Diesels uit de binnenstad Arnhem

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Gebruikersavatar
rolf
Posting Freak
Berichten: 1474
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Motortype: -

28 okt 2017, 16:03

[quote="Peter_Audi_A2;61761"]

In Nederland zie je vooral de zakelijke markt veranderen door de lage fiscale bijtelling op EV's.
De particulier moet het vooral hebben van de vaak beperkte aankoopsubsidies van bepaalde gemeenten die hiermee proberen de luchtkwaliteit plaatselijk te verbeteren.
Een kleine EV is globaal 1 1/2 keer zo duur in aanschaf al een vergelijkbare ICE en in Nederland ben je voor het opladen afhankelijk van openbare laadpalen als je geen eigen oprit/garage hebt.
Wat rijbeleving heb je ongetwijfeld gelijk, een ICE zal het wat betreft koppel/trekkracht bij lage toerentallen en stilte altijd afleggen tegen een vergelijkbare EV.[/quote]

Even kleine EV is nu duurder dan een ICE in aanschaf, maar de “cost of ownership” na een jaar of 4 ligt toch anders dan je denkt.
Stroom is goedkoper, helemaal als je thuis de stekker er in kunt steken.
Weet niet wat je aan wb betaald voor een EV in NL?
Onderhoud heb je nauwelijks, remmen slijten nauwelijks, dus 1x per 2 jaar remvloeistof, interieur filter en ruitenwisser vloeistof.....meer is er niet.
Zou niet weten wat, buiten bandenslijtage daargelaten.
Dus uiteindelijk is die duurdere aanschaf aan het eind van de rit misschien toch minder duur dan je dacht.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Posting Freak
Berichten: 2551
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Motortype: -

28 okt 2017, 22:30

rolf schreef:
<blockquote class="Quote"><div class="QuoteAuthor">Peter_Audi_A2;61761" schreef:

In Nederland zie je vooral de zakelijke markt veranderen door de lage fiscale bijtelling op EV's.
De particulier moet het vooral hebben van de vaak beperkte aankoopsubsidies van bepaalde gemeenten die hiermee proberen de luchtkwaliteit plaatselijk te verbeteren.
Een kleine EV is globaal 1 1/2 keer zo duur in aanschaf al een vergelijkbare ICE en in Nederland ben je voor het opladen afhankelijk van openbare laadpalen als je geen eigen oprit/garage hebt.
Wat rijbeleving heb je ongetwijfeld gelijk, een ICE zal het wat betreft koppel/trekkracht bij lage toerentallen en stilte altijd afleggen tegen een vergelijkbare EV.
Even kleine EV is nu duurder dan een ICE in aanschaf, maar de “cost of ownership” na een jaar of 4 ligt toch anders dan je denkt.
Stroom is goedkoper, helemaal als je thuis de stekker er in kunt steken.
Weet niet wat je aan wb betaald voor een EV in NL?
Onderhoud heb je nauwelijks, remmen slijten nauwelijks, dus 1x per 2 jaar remvloeistof, interieur filter en ruitenwisser vloeistof.....meer is er niet.
Zou niet weten wat, buiten bandenslijtage daargelaten.
Dus uiteindelijk is die duurdere aanschaf aan het eind van de rit misschien toch minder duur dan je dacht.</div>
</blockquote>
Op dit moment is de EV nog wegenbelastingvrij/BPM-vrij, maar dat is niet te handhaven op het moment dat de EV gemeengoed wordt. Hetzelfde geldt voor het opladen, als de brandstofaccijns wegvalt zal de overheid een andere inkomstenbron gaan zoeken.
Wat betreft onderhoud heb je een punt, een EV heeft minder kwetsbare delen dan een ICE. 
Gebruikersavatar
rolf
Posting Freak
Berichten: 1474
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Motortype: -

29 okt 2017, 17:12

EV’s zullen in prijs zakken naarmate het aanbod en verkoop groter wordt en zullen op een gegeven moment net zo duur als een ICE zijn en uiteindelijk goedkoper.
Wat betreft inkomsten voor het rijk: kijk maar eens hoeveel belasting er op stroom zit, de overheid zit al in hun handen te wrijven......
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Posting Freak
Berichten: 2551
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Motortype: -

29 okt 2017, 18:57

De verkoop is toch een beetje een kip-ei verhaal: zolang kleine EV's niet goedkoper worden, zullen ze weinig worden verkocht. En als ze weinig worden verkocht, blijven ze duur door de kleine productieaantallen.
Je kunt natuurlijk ook de ICE (nog) duurder maken door de accijns/BPM nog verder te verhogen ... 
Plaats reactie